Początek rozmów na temat powstania nowego kontenerowego aliasu

Początek rozmów na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Początek rozmów o powstaniu nowego kontenerowego aliasu Rynek transportu na morzu w dużej mierze opiera się na określonych formach współpracowania między grupą partnerów. Rozwiązania tego typu dają spore korzyści, w pierwszej kolejności pozwalają na lepsze kontrolowanie kosztów i większe możliwości do negocjacji. Na dzień dzisiejszy najbardziej liczącym się graczem na transportowym rynku jest alias 2M, który się składa z MSC oraz Maersk Line. Na dzień dzisiejszy 2M posiada statki o pojemności ponad 2 miliony tonażu, mając pod swoją obsługą kilka największych szlaków ze wschodu na zachód. Nieco w tyle są na liście trzy następne sojusze, to znaczy O3, CKYHE i G6, lecz na dzień dzisiejszy jeszcze nie zagroziły one liderowi. Największy z tej trójki, to znaczy CKYHE dysponuje obecnie pojemnością około 2 milionów ton, pozostałe dwa aliasy jeszcze mniej. Ale wszystko będzie na to wskazywać, że już całkiem niedługo pojawić się mogą na rynku znaczne przetasowania w układzie sił, ponieważ są osoby, które mają odważne plany stworzenia aliasu o jeszcze większym zasięgu. Rzeczy takie w ciągu ostatnich lat pojawiały się wielokrotnie, więc niewykluczone, że i dzisiaj pomysły zostaną zrealizowane.

A wspominanym pomysłem jest połączenie jednego z większych chińskich armatorów Cosco z trójką innych firm z branży morskiej, czyli Evergreen, OOCL i CMA CGM. Alias, który w ten sposób powstanie znacząco namiesza w układzie sił w branży, w pierwszej kolejności redukując pozycję, jaką posiada obecnie M2. Plany tego przedsięwzięcia są omawiane intensywnie już od kilku tygodni, i jeśli zostanie wszystko zakończone, to będzie to jedno z ważniejszych wydarzeń w ostatnich latach. Aktualnie wszyscy przyszli członkowie są póki co w jakiś innych aliasach, lecz żaden z tych sojuszy nie dawał przewagi nad M2. Po utworzeniu tak potężnego podmiotu dotychczasowe sojusze znacznie się osłabią, choć już obecnie część z nich przeżywała różne trudności. Zresztą tego typu sytuacje to normalne zjawisko na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na zawsze i mogą się pojawić okoliczności, jakie zakończą jego działanie. Co będzie w tej sytuacji pewnie się niebawem okaże, jak na razie trwają intensywne rozmowy i zapewne w najbliższych tygodniach sytuacja zostanie wyjaśniona.