Szybki rozwój gdańskiego portu znacznym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Aktywny rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych europejskich portówOd dwóch lat gdański port notuje rekordy pod względem przeładunków, a zmiany te zaskakują wszystkich. Kiedy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto przy nim prace, to nikomu się nie śniło o czymś takim. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainicjowana została idea otworzenia w Gdańsku terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, gdyż już wtedy zauważono bardzo duże możliwości transportu morskiego. Do wykonania tego projektu wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak i kompleksową budową. W 2007 roku w czerwcu obsłużona została pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się bardzo szybki rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem na drodze jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsłużenia jednostek przypływających z Azji. Przez to gdański port już w roku 2010 uzyskał 180 procent wzrostu, stając się tym samym jednym z najdynamiczniej rosnących się portów na świecie. Taki wzrost nie skończył się wcale, i następne lata także skończyły się sporym sukcesem.

Następny duży krok nadszedł w 2011 roku, kiedy do portu zaczęły przypływać najdłuższe wtedy jednostki o ładowności 15500 TEU. Przez to właśnie zaczął się on zaliczać do elitarnego klubu portów głębokowodnych w Europie, co otwierało całkowicie nowe możliwości, zwłaszcza mając na uwadze jego świetną lokalizację. Port Gdański leży w tak korzystnym miejscu, że obsługuje całą Europę Wschodnią i Środkową, i skwapliwie korzysta z takiej możliwości, rozładowując coraz większą ilość towarów które są transportowane Bałtykiem. Ostatnie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już na dzień dzisiejszy pozwala na to żeby konkurować ze wszystkimi dużymi portami tego regionu, czyli między innymi Hamburgiem i Rotterdamem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, władze portu planują, aby umocnić jeszcze bardziej pozycję, i między innymi w tym celu prowadzone są kolejne istotne inwestycje. Na przykład rozpoczęła się budowa kolejnego terminala, którzy w dużym stopniu ma zwiększyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsłużenie jeszcze większej ilości jednostek.