Symboliczne uroczystość otwarcia nowego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Symboliczne otwarcie współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Najważniejszym sposobem transportu różnych towarów z Chin do krajów europejskich są potężne jednostki kontenerowe, mogące równocześnie pomieścić na swoim pokładzie prawie dwadzieścia tysięcy tradycyjnych kontenerów. Przewóz morski posiada liczne zalety, jest stosunkowo tani i bezpieczny, a odpowiednie wyposażenie portów daje rzeczywiście duże możliwości na obsługę transportowanych ładunków. Lecz jego główną wadą będzie czas, gdyż przeciętnie na przepłynięcie drogi między portami potrzebne będzie ponad trzydzieści dni. Z takich też powodów spedytorzy poszukują różnych pomysłów na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, między innymi używając do tego kolei. Jak pokazuje praktyka, przewóz kontenerów przygotowanymi w odpowiedni sposób składami ma kilka zalet, które będą się przyczyniać do zwiększenia jego popularności. Przede wszystkim duże znaczenie ma czas, w niejednym przypadku klienci nie będą mogli czekać tak długo na zamówione towary, więc decydowali się na znacznie kosztowniejsze paczki lotnicze. Obecnie podróż kolejowego składu między Chinami a Europą będzie trwała co najwyżej kilkanaście dni, a jednocześnie jest o tańsza o jedną trzecią od samolotu.

Pierwsze połączenia kolejowe między Chinami a Polską uruchomione zostały już w 2013 roku, składy przywoziły ładunek do Łodzi, a potem wracały bez ładunku. W czerwcu bieżącego roku został zrobiony następny ważny krok w wymianie handlowej między Azją a Europą, czyli symbolicznej formie otwarty został współczesny Jedwabny Szlak. Tym symbolem był towarowy pociąg jadący z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w 22 kontenerach części samochodowe i elektronikę użytkową. Inauguracja w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Skład ten wyruszył z miasta początkowego 8 czerwca zeszłego roku i po przejechaniu jedenastu tysięcy kilometrów i dwunastu dniach podróży zameldował się w Warszawie. Wszystko wskazuje na to, że ta trasa może być często wybierana przez kontrahentów, ze względu na mniejszy czas oczekiwania i niższe koszty. Poza tym firmy z naszego kraju dokładają starań, żeby pociąg nie wracał pusty jak dotychczas, lecz wypełnione produktami spożywczymi z Polski, między innymi sokami, owocami czy wyrobami cukierniczymi. Dzięki temu koszty transportu kolejowego zostaną znacznie zmniejszone, a to z kolei da jeszcze lepszą konkurencyjność składom kolejowym.